Bocas Forums

Find answers, ask questions, and connect with our
community around the world.

Welcome to Friends of Bocas Forums Survival Kits Survival Kit #2 – Favourite Excerpts Reply To: Survival Kit #2 – Favourite Excerpts

  • Friends

    Administrator
    April 18, 2021 at 4:19 pm

    A poem from La ciencia de las despedidas (The Science of Departures), by Adalber Salas Hernández, translated by Robin Myers

    THE CONFERENCE OF THE BIRDS

    In the middle of the Nasrid Palace is a
    rectangular room, roofless, whose name
    escapes me. Placid stone now dominating
    no one, with a pond as brief
    as a navel, like a single eye, like
    a water-mouth mid-yawn. I sit on
    the stairs, crushed by this heat that
    hollows out the bones and carves them into flutes, surrounded
    by tourists from Asia and Eastern Europe,
    all frantic and overheated. Above
    us, dozens of swifts cut across
    the narrow air, cheeping, deafening the
    walls and the clicking cameras and the hubbub,
    sealing off the whole summer with that single voice made
    of knives, tiles, intangible ink, the wind’s
    tendons, as if trying to teach
    a lesson, a revelation to the clammy
    bodies that will wander here all afternoon and then
    go home, show photos to their
    families, and describe a building
    ridden with birds — concluding, perhaps,
    that the first man was not in fact
    the first man, but barely a journey, a little
    path grooved with blood and bile and marrow vivid
    as sundown in August,
    and that the first bird wasn’t the first
    bird, but a sound collected into the density
    of flight, and that between the two is just
    the headless clarity of this day. But maybe they
    don’t mean any of this. Maybe they’re content
    to fly from crack to crack, hovering up above,
    where eternity is another untamed animal.
    I sit there and the swifts and tourists pass me by.
    Their happy calls are unbaptised children.

    EL COLOQUIO DE LOS PÁJAROS

    En medio del Palacio de los Nazaríes, una
    estancia rectangular, sin techo, cuyo nombre
    se me escapa. Piedra mansa que ya
    no tiene señorío sobre nadie, con un estanque breve
    como ombligo, como ojo único, como
    boca en pleno bostezo de agua. Me siento en
    las escaleras, aplastado por este calor que
    ahueca los huesos y los vuelve flautas, rodeado
    de turistas venidos de Asia o Europa del Este,
    insolados y frenéticos. Por encima
    de nosotros, decenas de vencejos atraviesan
    piando el aire estrecho, ensordeciendo las
    paredes y el clic de las cámaras y el bullicio,
    tapando el verano entero con esa sola voz hecha
    de cuchillos, tejas, tinta impalpable, los
    tendones del viento, como queriendo impartir
    una lección, una revelación a los cuerpos
    sudorosos que pasarán aquí la tarde y
    volverán a casa, mostrarán las fotos a sus
    familiares y les hablarán de un edificio
    infestado de pájaros, una lección que
    enseña, quizás, que el primer hombre no era
    el primer hombre, sino un recorrido apenas, una
    vía estriada de sangre y bilis y médula fulgurante
    como un atardecer de agosto,
    y que el primer pájaro no era el primer
    pájaro, sino un sonido amasado hasta el espesor
    de la fuga, y que entre uno y otro sólo cabe
    la claridad sin cabeza de este día. Pero capaz no
    quieren decir nada de esto; capaz se contentan
    con volar de grieta en grieta, permaneciendo allá arriba,
    donde la eternidad es otro animal por domesticar.
    Me quedo sentado mientras pasan vencejos y turistas.
    Sus gritos contentos son niños sin bautizar.